• Zoek een box :
  • Zoeken
  • Fleet Management
    De onvermijdelijke vraag naar de brandstof

    Zie artikel


    De kracht van de motor, de banden en de rijstijl: alle drie deze elementen hebben een directe impact op het verbruik van uw bedrijfswagen. En nu de diesel aanzit tegen de 1,551 euro per liter en de Euro 95 die nog hogere toppen scheert aan 1,742 euro per liter, staat een gebrek aan aandacht voor verbruik gelijk aan zichzelf in de voet schieten.

    Johan Debière


    Sinds de financiële crisis van 2008 en ondanks de ups en downs in de prijs voor een vat ruwe olie, lijkt de prijs van benzine en diesel definitief vast te zitten op een prijsniveau dat bijzonder pijnlijk is, voor particulieren maar ook voor bedrijven. Des te meer omdat, zoals iedereen weet, de fiscale aftrekbeperking voor brandstofkosten sinds 1 januari 2010 ligt op 75%. Wat te doen, met die prijzen die de pan uitswingen? Ze lijdzaam ondergaan? Het aantal afgelegde kilometers beperken? Die houding is natuurlijk niet erg productief. Aan de andere kant zijn er spelers op de markt in geslaagd om de tering naar de nering te zetten en deze zoveelste vorm van externe dwang om te toveren tot een mooie opportuniteit. Dat is precies wat Speed-up doet. Dit bedrijf uit Spa in de provincie Luik brengt de P-Tronic op de markt, een extra versnellingsbak die een meer verfijnde elektronische controle toestaat van de injectiesystemen op automotoren. “Door deze power box te plaatsen in voertuigen voorzien van een turbodiesel-motor of van een nieuwe motor met turbobenzine, maken wij het mogelijk om het brandstofverbruik te verminderen met 10 à 15%, afhankelijk van het type voertuig waarin hij is geïnstalleerd,” legt Philippe Heeren uit, de zaakvoerder van Speed-up.

    Een power box voor 100% geassembleerd in België


    In de overweldigende meerderheid van de gevallen kan de box worden gemonteerd zonder specifieke kennis van motortechniek. “De box vastklikken op uw motor neemt niet meer tijd in beslag dan uw motorkap openen”, benadrukt Philippe Heeren. Zo kan u een grote besparing van brandstof verwezenlijken, zonder dat het echt nodig is dat chauffeurs hun rijgedrag aanpassen. “Het productieproces berust aan de ene kant op het bekomen van bestanddelen van topkwaliteit (digitale schakelborden, connectoren, bekabeling, behuizing van de boxen...) bij diverse Belgische leveranciers, en aan de andere kant op hun assemblage en programmatie op maat voor elk type injectie, in de productie-eenheid van Speed-up. Alles gebeurt in België met kwaliteitsbestanddelen,” vervolgt de zaakvoerder van Speed-up. Is er een negatief effect op de motor? “Integendeel. De uitrusting optimaliseert de werking van de motor doordat hij zonder enige belemmering zijn kracht kan ontwikkelen. Het is dus minder vaak nodig om te versnellen om de gewenste snelheid te halen”, onderstreept nog Philippe Heeren.

    Een eco-rijstijl kan je aanleren


    Dit gezegd zijnde: de plaatsing van dit type box betekent niet dat het bedrijf kan verzaken aan het organiseren van stages eco-rijden. Die stages kan u organiseren met de hulp van organisaties zoals Bureau Veritas. Hier vindt u een gamma van trainingen op vlak van sensibilisering en het ontwikkelen van reflexen en onmisbare technieken voor het aanleren van eco-gedrag in het bedrijf en op de baan. Met sessies voor eco-vorming op een simulator, sessies theoretische vorming eco-rijden of nog sensibiliseringsacties met een eco-rijstijlsimulator. Een aanbod dat u overigens ook terugvindt bij andere grote spelers in mobiliteit, zoals de Royal Automobile Club of Belgium. Of bij meer discrete, maar even efficiënte spelers, zoals Eco-Mobile. Vanuit Gistoux in de provincie Waals-Brabant wil dit lid van het netwerk Idée (Information et Documentation en Education à l’Environnement) het aantal ongevallen verminderen en het welzijn verhogen met een beginprijs van minder dan 100 euro per persoon. Met als inzet, belooft de vzw: de mogelijkheid om tot 5.000 euro en vier ton CO2 per voertuig te recupereren. “Vele chauffeurs kennen vandaag wel de heersende regels om het verbruik te beperken, maar ze verbinden die nog te vaak aan een rijstijl die onaangepast is aan de praktische en/of economische noden verbonden aan hun functie”, onderstreept de vzw. Op de vraag om met lichtere voet te rijden om zo brandstof te besparen, reageren medewerkers van een bedrijf vaak met de uitvlucht dat ze geen tijd hebben of dat ze rendabel moeten blijven. “En anderen passen soms zeer plichtsgetrouw technieken toe die compleet verouderd zijn en die zelfs het tegenovergestelde bereiken van de beoogde resultaten.” Fleet managers zijn in deze al vaak niet beter op de hoogte. Daarom is het belangrijk dat ze een onafhankelijke training krijgen om de verschillende types rijstijl aan te leren. Ook kan de vzw meer downstream tussenbeide komen, op het niveau van de keuze van de voertuigen. Signaleren we ook dat het type training gegeven door Eco-Mobile 4u30 minuten duurt en zich afspeelt op de zetel van het bedrijf (of mits een supplement ook elders) en dat met groepen van zes personen.

    De cruciale kwestie van de banden...


    Behalve het type brandstof en het optimaal functioneren van de motor, is er nog een element van belang om het verbruik van brandstof door bedrijfsvoertuigen te verminderen: de banden. Wat dat betreft hebben vele constructeurs een (min of meer geslaagde) oplossing uitgewerkt. We kennen de Energy Saver-band van Michelin die, zoals de firma met het bekende mannetje nog in het geheugen riep ter gelegenheid van de Mondial de l’Automobile in Parijs, een hoge baanvastheid in alle omstandigheden en een lange levensduur garandeert, met daarbij een maximaal aantal kilometers per verbruikte liter. De Franse firma is overigens niet de enige die dergelijke topprestaties levert inzake energiebesparing door middel van een uitgebalanceerde band. In deze moeten we ook melding maken van merken als Michelin Energy Saver of Continental waarvan het model EcoContact ook zeer wordt gesmaakt door vlootbeheerders. Allemaal referenties die de topplaatsen wegkapen in niet te onderschatten banktests die sinds jaren worden georganiseerd door Touring Club Suisse (TCS). Tests die overigens geen al te grote verrassingen opleveren: het zijn de banden van merken met gespecialiseerde profielen (zomerbanden of winterbanden) die de beste resultaten halen, zowel wat betreft remafstand als levensduur of energiebesparing. U wil graag uw fleet uitbreiden met een paar elektrische wagens? Ook hier sloven de leveranciers zich uit om u aangepaste banden aan te bieden die toestaan om meer kilometers af te leggen per verbruikte KW, zonder de andere kwaliteiten van de banden in het gedrang te brengen.

    ...en de keuze voor de goede brandstof


    In België kan u zich van brandstof voorzien bij een relatief groot aantal leveranciers. Sommigen van hen bieden brandstof aan van betere kwaliteit die de motoren vrijwaren en een beter rendement van de motor mogelijk maken. Dat is het geval bij Shell met de Shell V-Power en de Shell V-Power Diesel. En bij Total, waar het gamma Excellium aan de bestuurder de benzines Euro 98 en Euro 95 aanbiedt, naast diesel. In beide gevallen is het via speciale additieven dat de brandstofleveranciers metalen onderdelen beschermen tegen corrosie als gevolg van de aanwezigheid van water, om de versnelde veroudering van de motor tegen te gaan en zo bij te dragen tot een hogere efficiëntie. Met als doel, opnieuw, een besparing van brandstof van een paar procent.

    © P-Tronic - Avenue Andromède, 12 - B-4802 Heusy - België

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen gaat u akkoord met.