• Zoek een box :
  • Aanvullende elektronische box - De lichte Bedrijfswagen

Prestaties en zuinigheid verzoenen

Brandstof besparen en tegelijk meer vermogen en koppel krijgen, het kan dankzij een aanvullende elektronische box. Wij hebben het product getest in een niet nader genoemd voertuig (met een 2.1 l motor en 95 pk). Het resultaat was bepaald indrukwekkend.

Met die aanvullende boxen moet je geen expert zijn om de prestaties van een turbodieselmotor op te voeren. Er zijn vandaag de dag producten op de markt, die het mogelijk maken het vermogen en koppel van je voertuig te verbeteren en toch het verbruik te drukken. Bij sommige systemen moet een professioneel ingrijpen, maar andere kan je zonder de minste technische kennis zelf installeren. Dat geldt ook voor de elektronische boxen. “Onze klanten wordt gevraagd hun box zelf te monteren, wat mogelijk is dankzij de oorspronkelijke aansluitingen die altijd samen met onze producten geleverd worden,” onderstreept Philippe Heeren, Belgisch fabrikant van de P-Tronic aanvullende boxen.
    Het verschijnsel breidt zich uit. Elk jaar zouden in ons land naar schatting bijna 7.000 voertuigen ermee uitgerust worden: auto’s, zwerfwagens en lichte bedrijfsvoertuigen, waarin de box dikwijls gekozen wordt om de zware last die de professionele gebruikers nodig hebben te compenseren.

Ruimer bereik

Om de werking van de box te beoordelen, reden wij met een compacte bestelwagen, bewust met de minst stoere motor uit de catalogus van het merk dat we hier niet vernoemen.
    Uit een test van het oorspronkelijke voertuig op een vermogensbank blijkt eerst dat het 107 pk onder de motorkap heeft, en niet de officiële 95 pk. Idem dito voor het koppel: 280 in plaats van 250 Nm. Een vaststelling die ons toch wat verrast, want de echte cijfers lig- gen soms hoger dan degene “op papier” vermeld worden. Eens de aanvullende box geïnstalleerd (wat, wij durven het gerust zeggen, kinderspel is), gaan wij terug naar de vermogensbank. Blijkt dat het voertuig 17 pk en 68 Nm gewonnen heeft. Buiten de winst op zich zijn de curven bepaald interessant (zie grafiek). Het maximumvermogen is er nu vanaf 3060 opm of 450 opm eerder dan oorspronkelijk. Het maximumkoppel wordt bereikt op om en bij de 2400 opm, maar het komt iets vroeger vrij en blijft vooral langer beschikbaar.

2,2 l/100 km besparen

Wij krijgen de bevestiging meteen op de weg. Het overigens uitstekende testvoertuig, maar waarin het vermogen en koppel van de 2148 cc lang niet de grootste kwaliteiten zijn, heeft een gedaanteverwisseling ondergaan. Op dezelfde parkoersen als voor de montage van de elektronische box blijkt ons voertuig “koppelrijker”, gewilliger ook. Je moet de kracht- bron niet meer opjagen door op hellingen een lagere versnelling in te schakelen. Het rijcomfort gaat er dan ook stukken op vooruit. Een andere mooie verrassing wacht ons aan de pomp. Op hetzelfde traject, met dezelfde rijstijl (150 km) verbruiken wij dankzij de elektronische box 2,2 liter diesel minder per 100 kilometers! “Normaal,” zegt Pierre Defosse, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de elektronische systemen. “De elektronische box zorgt voor een beter rendement van de motor. De elektronica van de box wijzigt de injectietijden en de hoeveelheid ingespoten diesel. Om hetzelfde resultaat te bekomen, moet het optrekken dus minder langer duren en wordt de motor dan ook minder op de proef gesteld. Vandaar dus de brand- stofbesparing.”

Niet gedekt

Bij de invoerder die ons het test- voertuig leverde, vindt men de aanvullende box duidelijk niet het summum. De product & training coordinator van het merk is duidelijk: “Los van de hypothese of het nu een goed dan wel een slecht product is, zijn wij tegen omdat het een tussenkomst aan de motor is buiten ons net.” In klare taal bete- kent dat dus dat de waarborg niet geldt als er een probleem is. Dan moet je nog kunnen bewijzen dat het probleem van de box komt, wat volgens onze informatie moeilijk is. De demontage van de box laat immers niet het minste spoor achter, in tegenstelling tot de montage van een eprom, die op de cartografie gelast moet worden. Maar goed, de invoerder geeft toe dat het verschil tussen de twee vermogens van een het voertuig met dezelfde motor beperkt blijft tot een ingreep aan het motormanagement. Een interventie die 1.400 EUR wordt gefactureerd. Een elektronische box kost 535 euro (incl. BTW) en ze werkt eveneens in op de elektronica, met een wijziging van de injectiegegevens, zoals hoger reeds bleek. De zegen van de constructeur heeft zo zijn prijs.

Aangeven

Wettelijk moet de installatie van een aanvullende elektronische box aangegeven worden aan je verzekeraar. De premie wordt immers berekend op basis van de kW van het voertuig, wat de box dus verandert. Maar goed, omdat het systeem tijdens de technische keuring niet opgespoord wordt, rekenen de verzekeraars op de goede wil van de eigenaars om de montage van een dergelijke box aan te geven. Bij een ongeval met een voertuig waarvan de box niet is aangegeven, “zal de verzekeraar, als hij zich tegen de verzekerde wil keren, moeten bewijzen dat de schade te wijten is aan de verhoging van het vermogen, wat verre van gemakkelijk is,” geeft men bij Ethias toe. “Doorgaans wordt het contract herzien (en verhoogd “aangepast”) als er een schadegeval is en de expert van de verzekering vaststelt dat er een aanvullende elektronische box is gemonteerd...”

JML

In de garages en op het web

P-Tronic verkocht zijn producten tot voor kort uitsluitend via concessiehouders van auto’s. Sinds april gebeurt dat ook op internet, via de e-winkel van het bedrijf (www.ptronic.be). De producten zijn opgedeeld in drie categorieën: auto’s, LBV en zwerfwagens. Twee benaderingen die de directie van de onderneming perfect verenigbaar vindt. “De eerste gaat vooral op voor de mensen die voor dergelijke producten nog gerustgesteld willen worden door hun garagist of die het systeem absoluut door een professioneel willen laten installeren. De tweede benadering is eerder iets voor de mensen die al ervaring hebben met de box of hebben ingezien dat ze geen mechanische kennis moeten hebben om haar te installeren.”