• Zoek een box :
  • Zoeken
  • FAQ

    Uw vragen over de elektronische powerbox…

    U stuurt ons dagelijks vragen over de technologie van elektronische powerboxen in het algemeen en over de werkmethodes van P-Tronic in het bijzonder.
    Onder deze vragen zijn er die vaker terugkomen dan andere. We hebben de meest pertinente weerhouden en geven een antwoord zodat onze klanten en internetgebruikers er baat bij hebben.
    Als u nog andere vragen, aarzel niet om ze te stellen.

    Zal mijn brandstofverbruik de hoogte ingaan ?

    Integendeel. Zoals u kunt lezen in onze rubriek verbruik en in de getuigenissen van de autojournalisten en andere personen die onze boxen getest hebben, zal de plaatsing van een P-Tronic powerbox u toestaan om bij een gelijke rijstijl, uw verbruik te laten dalen met ongeveer 10%. Het enige wat toeneemt na de plaatsing van één van onze boxen is het vermogen, koppel en rijplezier...

    “Winst: 1 liter per 100 km!”Auto & Loisirs

    Kan een P-Tronic gemonteerd worden op een automatische of geautomatiseerde versnellingsbak ?

    Ja, zonder problemen. De elektronische powerboxen van P-Tronic werken op de injectie van de motor, niet op de versnellingsbak. Ze passen dus perfect op alle soorten transmissies : manuele, automatische of gerobotiseerde versnellingsbakken. Het effect van het toestel is vergelijkbaar op alle verschillende configuraties.

    Is het niet gevaarlijk om een elektronische powerbox op een nieuw voertuig te installeren?

    U moet in de eerste plaats weten dat niet alle powerboxen van dezelfde kwaliteit zijn. Dit geldt voor de onderdelen en de manier waarop de herprogrammering gebeurt, wat voor ons zeer belangrijk is. Bepaalde boxen herprogrammeren de motor zonder scrupules en houden geen rekening met de parameters van het voertuig. In dit geval is er duidelijk sprake van gevaar, zowel voor een nieuwe als een oudere wagen.
    Bij P-Tronic wordt iedere powerbox die uit de werkplaats komt nauwgezet ontworpen, geoptimaliseerd en getest in werkelijke gebruiksomstandigheden. De elektronische parameters moeten zo afgesteld worden dat ze de motor niet beschadigen. De waarden van de herprogrammering vallen steeds binnen de tolerantiemarges van de automobielconstructeurs. Deze voorzorgen beschermen de gebruikers van de P-Tronic powerboxen tegen het minste ongemak, reeds vanaf de eerste werkingsuren van de turbodieselmotoren.
    Dit neemt natuurlijk niet weg dat er met een nieuwe motor voorzichtig moet omgesprongen worden in de eerste kilometers.

    Zal mijn auto meer rook ontwikkelen ?

    De P-Tronic powerboxen worden zo afgesteld dat zij in overeenstemming met de normen van verbranding in de auto-industrie blijven. Uw auto zal noch meer verontreinigen noch meer roken en zeker geen zwarte rook ontwikkelen. Beter nog: de vermindering van het verbruik dankzij de box zal zelfs de uitstoot van schadelijke gassen verminderen. Logisch: als u minder verbruikt, vervuilt u minder.
    Het gebeurt wel vaker dat u wordt ingehaald door “laagvliegers” – waarvan het vermogen aanzienlijk is opgedreven – met in hun zog een zwarte rookpluim. In dit geval is er een probleem met de motor of gebeurt de herprogrammering door een uitrusting van slechte kwaliteit.

    Hoe zit het met de compatibiliteit van een powerbox van P-Tronic en een partikelfilter?

    Dit compatibiliteitsprobleem, dat zeker reëel is bij sommige producten van de concurrentie, werd opgelost door P-Tronic vanaf de marktintroductie van de partikelfilter. P-Tronic voorziet zijn powerboxen van de laatste generatie immers van een variabel programma. Dit past zich aan aan de verplichtingen die een partikelfilter oplegt en vermijdt elke schade aan de filter. Door dit programma zal de powerbox ook nooit de reinigingscyclus van de filter verhinderen en zo wordt elke mogelijkheid tot voortijdige vuilafzettingen vermeden.
    Dit geldt voor alle powerboxen die P-Tronic aanbiedt op voertuigen die uitgerust zijn met een partikelfilter (DPF).

    Zal de powerbox de levensduur van de motor inkorten?

    Helemaal niet. In tegenstelling tot bepaalde producten op de markt, worden de P-Tronic powerboxen zo afgesteld dat ze geen vroegtijdige slijtage van de motor veroorzaken.
    Volgens onze ervaring en uit de dagelijkse bevestiging van de klanten blijkt dat onze boxen het leven van de motor zelfs verlengen. Een logische vaststelling als men weet dat de verbetering van de prestaties dankzij de elektronische powerbox vaak gebeurt door een verbetering van het rendement van de motor, een bevrijding van het intrinsieke vermogen van het voertuig dat door de constructeurs is begrensd. Met een P-Tronic powerbox draait een motor dus beter. De bestuurder moet de wagen minder belasten om hetzelfde resultaat te bereiken. De motor lijdt niet langer constant, zoals dat vaak het geval is als de bestuurder prestaties zoekt die hij niet vindt …
    Er zijn trouwens veel autobouwers die technologieën gebruiken die op alle punten identiek zijn aan die van de P-Tronic powerboxen. Ze bieden in hun catalogus verschillende vermogens- en koppelniveaus aan voor dezelfde motor.

    Loop ik het risico dat mijn motor stuk gaat met een powerbox ?

    Met bepaalde merken powerboxen (of chiptuning) ja, maar niet met de P-Tronic powerboxen. Originele turbodieselmotoren zijn begrensd. Het ideale is dat ze hun werkelijke vermogen kunnen ontwikkelen om hun potentieel tot uiting te laten komen en het beste rendement te bieden. De P-Tronic powerboxen zijn juist ontworpen om iedere motor toe te staan de optimale configuratie terug te vinden, zonder tot de limiet te gaan. Er is dus geen risico dat de motor stuk gaat.
    We herhalen wel dat, voor een lange levensduur van een turbodieselmotor (met of zonder powerbox), het aangewezen is om de 2000 t/min nooit te overschrijden bij een koude start en om de wagen gedurende 30 seconden te laten rusten na een rit alvorens de motor uit te schakelen. Als u deze eenvoudige regels naleeft zult u weinig motorproblemen hebben. U loopt evenmin risico op een ontploffing van de turbo.
    Opgelet, een productiefout is natuurlijk altijd mogelijk.

    Loop ik, door het surplus aan koppel, het risico om de koppeling stuk te rijden of te slippen ?

    Net als bij de versnellingsbakken, ontwerpen de constructeurs hun koppelingen om 40% meer koppel aan te kunnen dan de originele waarden. De P-Tronic powerboxen bereiken dus opzettelijk nooit hogere waarden. Ze kunnen dus niet aan de oorsprong liggen van een defect of slippen van de koppeling van een voertuig.

    Riskeer ik met het surplus aan koppel mijn versnellingsbak te beschadigen ?

    Net als de koppeling ontwerpen de constructeurs hun versnellingsbakken om 40% koppel aan te kunnen boven de originele waarden. De P-Tronic boxen halen dus nooit hogere waarden. Ze kunnen dus nooit de oorzaak zijn van een stukke versnellingsbak, ongeacht of deze manueel, automatisch of sequentieel is.

    Kan ik de P-Tronic box zelf monteren ?

    Dit vormt geen enkel probleem en is zelfs zo eenvoudig dat de meeste klanten dit doen. Het montageplan geleverd met iedere box bevat illustraties en is zeer eenvoudig. Geen enkele kennis op het vlak van automechanica of elektronica is noodzakelijk. De meeste P-Tronic powerboxen worden eenvoudig parallel aangesloten op het injectiecircuit met behulp van de snelle verbindingsstekkers. Deze keuze van deze stekkers biedt de meeste betrouwbaarheid, duurzaamheid en zekerheid. Het is ook de meest eenvoudige oplossing. Een enkele klik volstaat! Om meer te weten over de plaatsing van P-Tronic boxen, kunt u terecht in onze rubriek Montage.

    En als ik er niet in slaag om de power box zelf te installeren ?

    Het lijkt ons weinig waarschijnlijk maar als het toch zo is, dan staat ons technisch Hulpcentrum te uwer beschikking om u telefonisch bij te staan en dit van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u en van 13u tot 17u. Mocht het met de telefonische hulp van onze technicus nog altijd niet lukken, dan kunt u een afspraak maken met onze technische staf in onze ateliers voor een gratis installatie.

    Wat il het verschil tussen een aanvullende vox en een herprogrammering via de diagnosestekker ?

    Het betreft een herprogrammering via de OBD stekker (On Board Diagnostic System), die nieuwe informatie zal invoeren in de originele cartografie van de wagen via de diagnosestekker. Dit werkt, maar er kunnen zich drie problemen stellen.
    De eerste is dat, bij onderhoud, de meeste concessiehouders en garagisten systematisch de oorspronkelijke programmering terugzetten, zodat de originele configuratie van de elektronica van het voertuig wordt hersteld. Zo dient u de handeling opnieuw uit te voeren na ieder onderhoud, wat veel geld kost.
    Een tweede probleem: u kunt deze nieuwe programmering helemaal niet wijzigen als u dit wenst (in tegenstelling tot een powerbox die u kunt loskoppelen), behalve als u betaalt voor een nieuwe tussenkomst.
    Als u het vermogen van uw turbodiesel wil verhogen, is de aanvullende box dus een veel flexibelere oplossing, even efficiënt en goedkoper.

    Chiptuning of powerbox ? Waarom een P-Tronic powerbox boven een elektronische chip (chiptuning) verkiezen ?

    Omwille van volgende goede redenen:


    - In tegenstelling tot het plaatsen van een auto chiptuning, impliceert de installatie van de P-Tronic powerbox geen enkele wijziging van de oorspronkelijke programmering van de ECU wat gevaarlijk kan zijn voor nieuwe voertuigen waar de elektronica meer en meer aanwezig is.


    - Chiptuning vraagt uren werk aan montage; werk voor een professional dus. Een P-Tronic powerbox kan u zonder enige kennis van mechanica of elektronica installeren.


    - Een elektronische chip ( auto chiptuning, diesel tuning ) is slechts één keer monteerbaar en dan nog op één voertuig. De P-Tronic powerbox is net zo snel demonteerbaar als monteerbaar: een kwestie van enkele minuten. Hij kan dus gemakkelijk gedemonteerd worden en op een ander compatibel voertuig geplaatst worden.


    - De chiptuning zorgt voor een verhoging van de turbodruk, met alle mogelijke risico’s van dien (defecte motor). De P-Tronic boxen werken enkel op de parameters van de dieselinjectie.

    Zal de maximale snelheid van mijn auto verhogen ?

    De P-Tronic powerboxen verhogen de topsnelheid niet, maar enkel het vermogen en de trekkracht van de turbodieselmotor. Ze zorgen dat u sneller de topsnelheid kunt bereiken, maar willen deze niet verhogen (hoewel het soms wel kan gebeuren dat een voertuig met box enkele km/u sneller rijdt). Deze keuze is te verklaren door het feit dat P-Tronic de toleranties van de constructeurs wil naleven en dat een verhoging van de maximumsnelheid zonder wijzigingen aan de ophanging, remmen, pneumatiek en andere mechanische onderdelen een groot risico zou vormen voor het voertuig en de inzittenden.
    Nog dit, de P-Tronic box heeft geen enkele invloed op de snelheidsbegrenzer waarmee bepaalde voertuigen uitgerust zijn.

    Biedt P-Tronic een powerbox aan voor benzinemotoren?

    P-Tronic biedt alleen een benzinepowerbox aan voor motoren die voorzien zijn van een turbo. Zo kunnen wij volgende motoren uitrusten: de TSI, TFSI van Audi, VW, Seat en Skoda, de CGI van Mercedes-Benz, de THP van PSA Peugeot Citroën, de Si4 van Land Rover, de T-JET bij Fiat / Lancia, de TB bij Alfa Romeo, de 1.6 Turbo bij Mini, de TCE bij Renault, de SCTi van Ford en de 4.8 Turbo bij Porsche. Deze boxen zijn telkens voorzien van de oorspronkelijke schakelaars van de constructeur zoals dat ook bij de dieselmotoren is. Deze plugs maken een snelle en betrouwbare  aansluiting (en afsluiting) mogelijk waarvoor geen enkele vaardigheid in de automobielsector nodig is.

    Voor de andere benzinemotoren (klassieke injectie) zijn wij van mening dat geen enkele powerbox op de markt beschikbaar is die afdoende resultaten levert met dergelijk product. Door deze inefficiëntie hebben wij besloten om ons gamma momenteel niet uit te breiden voor deze motoren als zij niet over een turbo beschikken.

    Is de installatie van een P-Tronic box legaal ?

    P-Tronic houdt veel rekening met het wettelijke kader waarin het werkt en is erg bezig met de erkenning van de boxen als volwaardige auto-onderdelen. We ijveren voor het uitwerken van een Europees kader in deze materie.
    Bepaalde landen hebben reeds een duidelijk standpunt ingenomen ten voordele van de aanvullende powerbox. Dit geldt voor Duitsland, waar het gerenommeerde certificatieorganisme TÜV bepaalde powerboxen homologeert (waarvan de meeste P-Tronic boxen) in het kader van de wetgeving tegen milieuvervuiling. Als een powerbox is goedgekeurd en ingeschreven, is het voertuig waarin deze is geplaatst officieel erkend als “voertuig waarvan het vermogen is verhoogd”.
    P-Tronic zou willen dat het Duitse model wordt overgenomen in landen als België en Frankrijk, waar er momenteel nog een juridische leemte bestaat.

    Wat kan ik doen met mijn powerbox bij de verkoop van mijn wagen ?

    Drie mogelijkheden worden u aangeboden.


    De eerste is de powerbox doorverkopen met uw wagen, omdat dit een meerwaarde biedt.


    De tweede is mogelijk als uw nieuwe voertuig dezelfde injectie heeft als de oude. U kunt dus uw box gebruiken op de nieuwe wagen. Aarzel dus niet om te weten of uw powerbox compatibel is en indien ja wat de procedure is voor de herprogrammering.


    De derde mogelijkheid is het doorverkopen van uw aanvullende box, via een internetsite gespecialiseerd in de autosector, of op een internetveiling (zoals ebay). U kunt ons contacteren om de waarde te kennen van uw P-Tronic box op de tweedehandsmarkt. Bij het schrijven van uw advertentie moet u aandacht schenken aan de volgende punten: verduidelijk dat u een originele P-Tronic aanvullende box verkoopt (er zijn immers imitaties verkrijgbaar met kortingen), vermeld het exacte type P-Tronic box dat u verkoopt en de turbodieselwagens waarop deze aangesloten kan worden. Geef ook aan dat uw powerbox is uitgerust met stekkers die compatibel zijn met de originele aansluitingen en aarzel niet om de nadruk te leggen op het montagegemak. U spreekt immers de waarheid.

    Hoe te werk gaan om een P-Tronic box te bestellen?

    Een aantal formules zijn mogelijk.
    Het gemakkelijkste is om online via deze website te bestellen. De betaling gebeurt ofwel met een kredietkaart ofwel bij de levering (tegen rembours).
    Een andere mogelijkheid is om ons formulier in te vullen of om ons een mail te sturen met daarin meer details over de aard van uw vraag. De betaling gebeurt ofwel met een kredietkaart ofwel bij de levering
    Een bestelling per telefoon of fax is ook mogelijk. De betaling gebeurt bij de levering.

    Ik vind mijn voertuig niet in de catalogus van P-Tronic. Betekent dat dat jullie het niet kunnen uitrusten?

    P-Tronic beschikt over een zeer uitgebreide catalogus, maar daarom staan er niet alle voertuigen van de markt in. Ons aanbod betreft enkel turbodieselmotoren en enkele turbobenzinemotoren.
    Als uw voertuig inderdaad beschikt over een turbodiesel of een turbobenzine, is uw voertuig misschien ouder dan 12 jaar en werd het uitgerust met een mechanische injectie. Als dat het geval is, kunnen wij helaas geen oplossing bieden omdat P-Tronic enkel werkzaam is op elektronische injectie.
    Het zou ook kunnen dat uw voertuig wel in de catalogus staat, maar dat u het niet heeft gevonden. Sommige modellen worden immers verkocht met verschillende soorten injectie (Siemens, Bosch, Lucas, Piezo, Nippon-Denso), waardoor wij de benamingen voor eenzelfde voertuig moeten vermenigvuldigen om zeker te zijn dat we een box aanbieden die geschikt is voor elk injectiesysteem. Dit geldt ook voor de aan- of afwezigheid van een partikelfilter (DPF).
    Als uw voertuig ten slotte gloednieuw is zou het kunnen dat de bijhorende powerbox van P-Tronic nog in de ontwikkelingsfase zit.
    Maar als u de box die u zoekt niet terugvindt in onze catalogus, neem dan gerust per mail of per telefoon contact op met onze commerciële dienst. Zij zullen u met plezier de nodige inlichtingen verschaffen.

    © P-Tronic - Avenue Andromède, 12 - B-4802 Heusy - België